2012. március 18., vasárnap

Szfinxek, száz éves fakockák: Operaház


 Az Andrássy úton jártam és ha már itt voltam, készítettem gyorsan néhány képet az Operaházról. Az Ybl Miklós által tervezett neoreneszánsz stílusú Opera építését 1875-ben kezdték meg és kerek kilenc évig dolgoztak rajta. Az enyhén botrányosra sikeredett megnyitón maga Ferenc József császár is jelen volt és a városi legenda szerint dühösen távozott, mert a pesti Operaház még a bécsinél is szebbnek találtatott. Az előadás a Bánk Bán nyitányával kezdődött és akkoriban csak az arisztokrácia vehetett részt rajta. Az épület előtt összegyűlt tömeg azonban annyira kíváncsi volt, hogy áttörte a felállított kordont és elfoglalta az előcsarnokot, végül azonban sikerült őket visszaterelni az utcára. Később már a pénzügyi élet jelesebb szereplői is részt vehettek az előadásokon, de az ennél alacsonyabb rangúak még nagyon sokáig nem csodálhatták meg az épület belsejét.
Ha szembeállunk az Operával, az egyik első dolog, ami feltűnik, az a carrarai márványból faragott egyiptomi szfinx,  valamint a főbejárat mellett Liszt és Erkel Ferenc nagyméretű szobra. 




 Bár számtalanszor végiggyalogoltam már a főbejárat 3-as boltíve alatt, valahogy mégsem esett le hogy a lejtős oldalsó bejáratok régebben a kocsifelhajtó funkcióját töltötték be, így az érkező vendégek a lovaskocsiból kilépve egyenesen az épületbe sétálhattak be. Sok helyen olvastam már, hogy anno fakockák szolgáltatták az utak borításait (pl. Margit hídon is), mivel ezek megkímélték a lovak patáit és kevésbé zajosan haladtak rajtuk a lovaskocsik. Ezeket aztán mindenhol kőkockákra cserélték, viszont a héten két helyen is ráleltem ezekre a régi útelemekre és az egyik hely pontosan az Opera főbejáratának az ajtaja előtti rész.


 Ha pedig felfelé nézünk, ezt látjuk:


 Vasárnaponként látogatható az épület, 900 Ft a belépő és ezért idegenvezetés is jár, érdemes megnézni.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon jó képek! Sokszor fotóztam már, innen 2 percre dolgozom, de sosem lettek ilyen szépek a képeim! A 2. és 3. a kedvencem!

    VálaszTörlés
  2. Köszi! :) Fent vannak a blogodon a képek? Amúgy szerintem elég nehéz jól megfotózni, talán azért is mert annyi apró részlet van az épületen, na meg a hely is elég kevés és olyan zsúfolt hatása lesz...

    VálaszTörlés
  3. Pontosan, zsúfolt, én is ezt éreztem... Régen fotóztam már, annyira nem jó képek. Bár lehet, h előveszem majd vmikor...

    VálaszTörlés